چاپ کردن این صفحه

اینفوگرافیک و انواع آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

با رشد و گسترش فضای اینترنت و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و تغییراتی که در ظاهر و ارائه مطالب سایت‌ها به وجود آمده ، ذائقه و گرایش کاربران نیز به سمت استفاده از تصویر و المان‌های تصویری و ویدئویی به‌جای متن‌های طولانی و خسته‌کننده کرده است. یکی از موارد مهمی که توانسته در دنیای مارکتینگ و بازاریابی بازخورد مثبتی را در این زمینه داشته باشد اینفوگرافیک ها هستند که استفاده از اینفوگرافیک ها از زمان‌های قدیم نیز در بین مردم رایج بوده. ما در این مقاله به‌طور کامل با اینفوگرافیک ، اهمیت استفاده از اینفوگرافیک و انواع اینفوگرافیک های طراحی‌شده آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.زمان مطالعه: 5 دقیقه

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک بانام‌های متفاوتی شناخته‌شده‌اند ؛ اینفونگاره ، اطلاع‌نگاشت ، داده نما و اینفوگرافی برخی از نام‌ها و ترجمه‌ها برای واژه اینفوگرافیک است. کلمه اینفوگرافیک (Infographic) از دو واژه info به معنی اطلاعات و واژه graphic به معنی گرافیک تشکیل‌شده است و حالت اختصاری کلمه Information Graphic است.
اینفوگرافیک ها طرح‌های خاصی هستند که به‌منظور ارائه مطالب و اطلاعات و داده‌ها با استفاده از المان‌های تصویری و گرافیکی ، به شکلی ماهیت محتوایی و ماهیت تصویری حفظ شود ، مورداستفاده قرار می‌گیرد و به دلیل استفاده از تصاویر و رنگ‌بندی‌های ایجادشده و به‌کارگیری مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اطلاعات ، می‌تواند ارتباط تصویری بهتری را با بیننده برقرار کند. درواقع اینفوگرافیک ، نمایشگر تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف از آن ارائه ساده اطلاعات پیچیده است و کمک زیادی برای رساندن پیام به شکل ساده و به خاطر سپاری آن در ذهن مخاطب کرده است.

حتماً برایتان اتفاق افتاده است که در مورد یک موضوع خاصی ، به دنبال اطلاعاتی هستید و منابعی که در اختیار شما قرار می‌گیرد ، مطالب و مقالات هستند که باید مطالعه کنید تا درنهایت به این نتیجه برسید که جواب سؤال و جستجوی خود را گرفته‌اید یا خیر؟ حال فکر کنید همین موضوع با استفاده از یک اینفوگرافیک به بیننده نمایش داده شود ، فرد بدون اینکه چندین ساعت زمان خود را صرف مطالعه این متون طولانی کند ، با مشاهده یک تصویر که شامل مهم‌ترین اطلاعات در این زمینه است ، نتایج خود را می‌بیند و حتی به دلیل استفاده از تصاویر گرافیکی ، ارتباط و جذابیت بیشتری را نیز خواهد داشت. کاری که اینفوگرافیک ها با متن طولانی کرده است فقط تصاویر گرافیکی نیست بلکه ساده‌سازی و خلاصه‌سازی در متن و محتوا نیز است که به ساده‌ترین شکل ، پراهمیت‌ترین مطالب را در اینفوگرافیک می‌گنجاند.
همان‌طور که با تفاوت به‌کارگیری متن در اینفوگرافیک آشنا شدید ، تصاویر در طراحی اینفوگرافیک نیز نقش بسیاری دارند. المان‌های گرافیک و تصویری در اینفوگرافیک ها شامل نمودار ، فلوچارت ، جدول ، عکس ، نقشه ، دیاگرام ... است و المان‌های گرافیکی در اینفوگرافیک باید بر پایه اصل مینیمالیستی طراحی‌شده باشند که به‌طور خلاصه و ساده ، گویای مفهوم محتوا باشد و نقش مکملی را برای محتوا ایفا کند.

اینفوگرافیک

مزایای اینفوگرافیک

استفاده از اینفوگرافی باعث کاهش قابل‌توجهی از حجم متن و محتوا می‌شود که بعضاً متن‌های زائد و غیرمفیدی هستند. اینفوگرافیک ها می‌توانند متن‌های طولانی از یک مقاله را به‌صورت خلاصه و بر اساس داستان‌سرایی ، نظر بینندگان بیشتری را جلب کند و بیننده دچار خستگی نمی‌شود.
استفاده از اینفوگرافی ها درزمینهٔ ها و موضوع‌های مختلفی اعم از موضوعات عمومی و علوم تخصصی امکان‌پذیر است.
با رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی که بر پایه تصاویر و ویدئوها هستند ، استفاده از تصاویر اینفوگرافی نیز افزایش پیداکرده است و میزان به اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک ها نیز به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و در بازاریابی و مارکتینگ نیز ، تبلیغات بر پایه تصاویر اینفوگرافیک به نسبت نمونه‌های تبلیغات چاپی می‌تواند در عصر امروز کارایی بهتری داشته باشد.
اینفوگرافی ها تاریخ انقضا ندارند. ازآنجاکه تصاویر اینفوگرافی قابلیت استفاده در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت را داراست ، قابلیت چاپ را نیز دارد که به همین دلیل برخلاف نمونه‌های فقط چاپی همچون بروشور و تراکت‌ها ، مزیت بیشتری دارند و پس از اینکه در سطح وب پخش و به اشتراک‌گذاری شوند ، دیگر از بین رفتنی نیست و کارایی آن تا مدت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.
حالت فکری و ذهنی انسان به‌گونه‌ای است که به خاطر سپاری و به ذهن سپردن مفاهیم دیداری ، به‌مراتب بیشتر از ارائه ساده اطلاعات است و به همین سبب اینفوگرافیک ها به دلیل بصری سازی اطلاعات و استفاده از هنر گرافیک و تصویرسازی می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری در ذهن بیننده داشته باشد.
اینفوگرافیک ها درزمینهٔ های مختلفی همچون تبلیغات و مارکتینگ ، مطالب و مفاهیم آموزشی ، ارائه ، اطلاع‌رسانی ، فرهنگ‌سازی و ... کاربرد دارند.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ایستا

ساده‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع طراحی ، اینفوگرافیک های ایستا یا ثابت هستند که در این نوع طراحی ، کلیه اطلاعات و داده‌ها در یک مرحله و به‌صورت یک تصویر ثابت تهیه می‌شود و به کاربر نمایش داده می‌شود. اینفوگرافیک های ثابت به‌صورت یک فرمت تصویری خروجی گرفته می‌شود و بدون هیچ‌گونه انیمیشن و حالت تعامل می‌باشند و میزان اشتراک‌گذاری آن نیز بیشتر از سایر مدل‌های اینفوگرافیک است.

مقاله پیشنهادی:اصول طراحی گرافیک

اینفوگرافیک پویا

اینفوگرافیک های پویا یا اینفوگرافیک های داینامیک که نام دیگر موشن اینفوگرافیک هم نام برده می‌شوند قابلیت انیمیشن یا متحرک‌سازی را دارند که در اینفوگرافیک های پویا نیز در شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرند و در طراحی این نوع اینفوگرافی ها اطلاعات و داده‌های تهیه‌شده به همراه گرافیک‌های تصویری در قالب یک سناریو و داستان‌سرایی به‌صورت انیمیشن و ویدیویی طراحی می‌شوند که اغلب این نوع اینفوگرافیک ها در شبکه‌های اجتماعی با فرمت GIF دیده می‌شوند و اغلب در مدت‌زمان بین 60 تا 90 ثانیه طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند.
جذابیت و اثرگذاری اینفوگرافی های داینامیک بیشتر از اینفوگرافیک های ایستا است اما اینفوگرافیک ویدئویی جایگزین اینفوگرافیک ایستا نیستند ، بلکه زمانی باید از آن استفاده کرد که تحقق اهداف مدنظر برای دسترسی بیشتر مخاطبان به اطلاعات با اینفوگرافیک ایستا امکان‌پذیر نیست. زمانی که تبدیل تمام اطلاعات اینفوگرافیک به ویدئو به نظر غیرممکن است ، بهتر است فقط بخشی از آن پویانمایی شود و قسمتی باید انتخاب شود که درک آن مشکل‌تر بوده یا از پیچیدگی برخوردار است اما برخی اینفوگرافیک ها به‌طور کامل بر پایه انیمیشن طراحی می‌شوند ولی درنهایت ، انتخاب هر یک از این دو مدل بستگی به نوع اشتراک‌گذاری ، استراتژی تبلیغاتی و اطلاعات جمع‌آوری‌شده دارد.

موشن اینفوگرافیک

اینفوگرافیک تعاملی

اینفوگرافیک های تعاملی یک مدل و نوع خاص‌تری از اینفوگرافیک ها به شمار می‌روند و محدوده کاربردی آن‌ها نیز به گستردگی اینفوگرافیک های ایستا و اینفوگرافیک ها پویا نیست. در اینفوگرافی تعاملی حالتی مابین دو مدل قبلی طراحی می‌شوند یعنی عناصر اصلی تصاویر هستند ولی حالت ثابت خود را ندارند بلکه دچار تغییرات می‌شوند که عامل تغییر ، رفتار و تعامل کاربر است که معمولاً با کلیک بر روی قسمت‌های تعیین‌شده ، روند اینفوگرافیک و اطلاعات و تصاویر مدیریت می‌شوند. اینفوگرافیک های تعاملی اکثراً در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و طراحی و پیاده‌سازی آن نیز نیاز به برنامه‌نویسی دارد.

دانلود مقاله اینفوگرافیک

خواندن 219 دفعه