اکثر سازمانها برای ارائه یک برند سازمانی که نشاندهنده محصول و خدمات ارائهشده آن شرکتها است تصاویر زیادی همانند لوگو ، تراکت ، بنرهای تبلیغاتی ، تیزرهای تبلیغاتی و غیره استفاده میکنند اما یکی از عناصر مهم و چالشی در تشکیل آنها انتخاب رنگ برند ، رنگ لوگو و رنگسازمانی میباشد که بتواند با ویژگیهای متفاوت ازنظر دیداری شناخت و حس وفاداری برند را به مخاطبین القا کند. رنگها علاوه بر نحوه نمایش خدمات کسبوکار و برند شما ، بر نحوه تفکر مشتری در مورد شما و خدماتتان نیز تأثیر زیادی خواهد داشت. در این مقاله به انتخاب رنگ لوگو و روانشناسی رنگ ها که بتواند برای مشتری و مخاطب تأثیر عاطفی داشته باشد و احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب کند ، بهصورت اصولی میپردازیم. در تکمیل این مقاله حتماً مقاله تئوری رنگ و روشهای انتخاب و گزینش رنگها را نیز مطالعه بفرمایید.
تاثیر روانشناسی رنگ ها در برندینگ
تأثیری که رنگ سازمان و برند در مخاطبین و بینندهها میگذارد ، طبق آمار و تحقیقات نسبت مستقیمی با جنسیت افراد دارد که این مورد باید با توجه به مخاطبین هدف برند و شرکت ، به شکل درستی طبقهبندی شود. همینطور مفاهیم و معانی که از رنگها استنباط میشود در فرهنگ کشورهای مختلف نیز متفاوت میباشد. بهطور عمومی در برخی مفاهیمی همچون صداقت ، به ترتیب رنگهای آبی ، سفید و سبز و در مورد مباحث امنیت به ترتیب رنگ آبی و رنگ سیاه و رنگ سبز بیشترین کاربرد و بازخورد مناسب را دارند. رنگ قرمز و رنگ زرد نیز میتواند بهترین گزینه برای انتقال مفاهیمی همچون سرعت است. مفاهیم رایگان و ارزان بودن خدمات و محصولات را نیز میتوان با رنگهای همچون نارنجی ، زرد یا قهوهای استفاده کرد. مفاهیم شجاعت و قدرت را نیز بیشتر بارنگهای ارغوانی ، قرمز و آبی استفاده میکنند. بهترین گزینه برای انتخاب رنگ در موضوعات سرگرمی هم رنگهای نارنجی ، زرد و ارغوانی است. اینها بخشی از آمار و تحلیلهایی بود که در مورد مفاهیم و موضوعات پراستفاده در طراحی برند مورداستفاده قرار میگیرد و با توجه به شناخت روانشناسی رنگها میتوان بهترین نتایج را در طراحی نشان تجاری ایجاد کرد.
از طرفی دیگر و بر اساس جنسیت و تأثیری که روانشناسی رنگها بر روی جنسیت افراد دارد ، رنگهای موردعلاقه مردان و زنان نیز متفاوت میباشد. رنگهای محبوب برای زنان ، طبق آمار به ترتیب : آبی ، ارغوانی و سبز میباشد و رنگهای محبوب مردان رنگهای آبی ، سبز و سیاه است. در ادامه به شناخت روانشناسی رنگها در برندینگ و طراحی لوگو با جزئیات بیشتری میپردازیم:
رنگ قرمز
رنگ قرمز در لوگو شرکتهای تجاری و بزرگی همچون کوکاکولا و ردبول مورداستفاده قرار گرفته است. رنگ قرمز در حالت کلی باعث افزایش فشارخون و افزایش رفتارهای متابولیسم بدن میشود و با افزایش این موارد در شرایط جسمانی ، تحرکات افراد نیز بالا میرود و هیجانات با مشاهده این رنگ بیشتر میشود. رنگ قرمز نماد انرژی میباشد و در شرکتها و مؤسسات و بخواهند مردم را به تصمیمگیریهای سریع تحلیل کنند از این رنگ استفاده میکنند و اکثراً در طراحی لوگو شرکتهایی با موضوعات نوشیدنی ، خوراکی ، بازیها ، ورزشها و فعالیتهای فیزیکی مناسب میباشند البته رنگ قرمز یکی از رنگهای پرطرفدار برای استفاده از کلمات CTA در مباحث برندینگ و دیجیتال مارکتینگ میباشد. نمونه رنگ قرمز کمرنگ عموماً برای بیان مفاهیم عشق ، اشتیاق ، حساسیت ، دوستی و تحمل مورداستفاده قرار میگیرد رنگ قرمز تیره نیز بیانکننده مفاهیم قدرت ، تصمیمات جدید ، رهبری ، دلاوری ، خشم و غضب است.
رنگ زرد
رنگ زرد ، رنگی شاد ، دوستانه و پرجنبوجوش و نماد خوشطعمی و لذت در زندگی میباشد و القاکننده احساسات گرم و روشنایی به بیننده میشود و نقش به سزایی در جلبتوجه مشتریان دارد. در طراحی لوگو نیز از رنگ زرد بیشتر در کنار رنگ سیاه بهصورت ترکیبی استفاده میشود و آن نیز برای طراحی موضوعات برندینگ و لوگوهای خوراکی و نوشیدنی و مسائل بهداشتی مورداستفاده قرار میگیرد. روانشناسی رنگ زرد رنگ نارنجی رنگ نارنجی هم یکی دیگر از رنگهای گرم میباشد که در لوگوی شرکتهای تجاری همچون مکدونالد استفاده شده است.
رنگ نارنجی
رنگی میان قرمز و زرد میباشد که دارای انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد است. این رنگ در طراحی برند شرکت با مفاهیم جدیت ، شادی ، خلاقیت ، تصمیم ، جذابیت ، موفقیت ، انگیزه ، قدرت و استقامت استفاده میشود . رنگ نارنجی بهاندازه رنگ قرمز رنگ تحریککننده نیست اما برای چشم انسان احساس گرما را ایجاد میکند و باعث افزایش فعالیتهای ذهنی میشود. ازآنجاکه این رنگ باعث افزایش اشتها میشود همانند سایر رنگهای گرم ، در طراحی لوگوهایی با موضوعات خوراکی و نوشیدنی و اسباببازی بسیار مورداستفاده قرار میگیرد و برعکس آن ، رنگ نارنجی تیره نماد بیاعتمادی و تقلب میباشد ، که باید در هنگام استفاده از شفافیت این رنگ در طراحی لوگو و سایر فعالیتهای برندینگ کمال دقت را داشت. در ترکیب این رنگها رنگ نارنجی به رنگ زرد ، رنگ طلایی ایجاد میشود که این رنگ نیز نماد و احساس مرغوبیت ، پرستیژ و کیفیت بالا را نشان میدهد.
رنگ سبز
رنگ سبز در نشان و لوگو شرکتهای دارویی بهداشتی بیشتر مشاهده میشود این رنگ به رنگ طبیعت شناخته میشود و در مقابل رنگ قرمز قرار دارد و به مفهوم رشد ، توازن ، هماهنگی ، تازگی ، حاصلخیزی ، ایمنی و آرامش ، قدرت معالجه و درمان ، ثبات ، پایداری و امید میباشد و برای انسان احساس آرامش و راحتی را ایجاد میکند در مقابل آن ، پالت رنگ سبز تیره نشاندهنده نماد پول ، مال ، بورس و مفاهیمی همچون جاهطلبی ، حرص و حسادت میباشد. رنگ ترکیبی بین رنگ سبز و رنگ زرد نشاندهنده حالت بیماری ، ترسویی بوده و رنگ مابین سبز و آبی مفاهیم حفاظت ، معالجه و آرامش را نشان میدهد و رنگ سبز زیتونی نیز نماد صلح است.
رنگ آبی
رنگ آبی بیشترین استفاده را در لوگو و نمادهای تجاری سازمانها و صنایع مختلف میباشد. رنگ آبی رنگ موردعلاقه مردان است. این رنگ نماد احساسات عمیق ، تجربه ، صداقت و وفاداری ، ایمان و اعتقاد ، هوشیاری و آگاهی را نشان میدهد و برخلاف رنگ قرمز تحرکات بدنی و حالتهای فیزیکی انسان را کاهش میدهد و احساس آرامش را به فرد تلقین میکند و برای نمادها و بستهبندی شرکتها مورداستفاده قرار میگیرد و در موضوعات مختلفی همچون محصولات پاککننده ، شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای آبمعدنی بسیار دیده شده است. در موضوعات تکنولوژی نیز از این رنگ بهره گرفته میشود و در مقابل برای محصولات غذایی و خوراکی و آشپزی اصلاً رنگ مناسبی نیست نمونه رنگ آبی تیره ، نشاندهنده قدرت و یکپارچگی است.
رنگ ارغوانی
رنگ ارغوانی هم یکی دیگر از رنگهای پرطرفدار میباشد که بهعنوان رنگ زنان شناخته میشود که بیشتر موردعلاقه خانمها میباشد و برای شرکتها و مؤسسات بزرگ همچون شرکت یاهو و موسسه محک نیز استفاده شده است. رنگ ارغوانی مابین دو رنگ آبی و قرمز میباشد و ثبات رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را داراست. رنگ ارغوانی بیانکننده مفاهیمی همچون سلطنت و قدرت ، اصالت ، لوکس بودن ، مقام ، اسرار و افسانه میباشد و به همین دلایل از رنگ ارغوانی برای بستهبندی و برندهایی که مخصوص زنان و کودکان مربوط میشود ، بیشتر استفاده میشود. در مقابل آن ، رنگ ارغوانی تیره نیز مفاهیم افسردگی و ناکامی را بیان میکند.
رنگ سفید
رنگ سفید ، مفهوم روشنی پاکی و خلوص ، پاکیزگی و ایمان را نشان میدهد و نماد شروع موفقیت خونسردی و تمیزی میباشد. رنگ سفید برای مؤسسات و سازمانهای خیریه ، بیمارستانها ، مراکز درمانی ، محصولات دارویی و محصولات لبنی بیشتر دیده میشود.
رنگ سیاه
رنگ سیاه نشان قدرت ، ظرافت ، تشریفات ، رسمی بودن و اعتبار را نشان میدهد و در طراحی لوگوها و برندینگ به سبک مدرن بسیار مورداستفاده قرار میگیرد.