لوگو خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

لوگو از عناصر مهم در برند سازی و نماد و اعتبار یک شرکت و سازمان در نگاه بیننده و مشتری می‌باشد و دردوره ای که برندها با نام های زیادی در حال تولید و توسعه هستند و طراحی یک لوگو خوب میتواند برند شما را از سایرین جدا کند. طراحی لوگو نیاز به یک تخصص و تجربه دارد و باید برای طراحی به گرافیست های خوب سپرده شود. اما نکته ای که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم ؛ ویژگی‌های یک لوگو خوب می‌باشد و مشخصه هایی که لوگو برند ما باید داشته باشید را دراین مقاله بیان خواهیم کرد.

هدف طراحی لوگو


اینکه چرا از لوگو استفاده میکنیم و اینقدر مبحث طراحی لوگو اهمیت دارد چیست؟ لوگو تأثیر مستقیم در نگاه بیننده برای خرید یا عدم خرید از محصول یک برند را دارد و کسی نمیتواند منکر این موضوع شود. همانطور لوگو باید برای عموم افراد با رده های سنی مختلف قابل درک باشد.
اینکه طرح لوگو شما از چه تکنیک و چه سبک طراحی ، استفاده‌شده است برای بیننده اهمیت ندارد ، مهم این است که بیننده متوجه موضوع کسب‌وکار و برند شما از طریق لوگو شود. آزمودن کردن این کار هم بسیار آسان است ، طرح و نمونه اولیه لوگو را به افراد با سنین و سطح فکری و تحصیلی مختلف بدهید ، اگر هدف و موضوع کسب‌وکارتان را توانستند متوجه شوند ، لوگو هدف اصلی لوگو شما تائید شده است اما اگر این‌چنین نباشد حتماً اشکالی در طرح می‌باشد و نیاز به تغییرات می‌باشد.
طراحی لوگو جزو اولین مراتب کاری است که افراد برای شروع کسب و کار به دنبال آن هستند و همچنین مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع نیز می‌باشد. افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی در سایت دارند باید لوگویی برای سایت خود طراحی کنند تا در وب‌سایت به عنوان یک نماد سایت استفاده شود ، یک فردی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار در فضای مجازی و اینستاگرام را دارد بعد از ساخت کسب‌وکارش ، به دنبال طراحی یک لوگو و آرم است و همچنین نمونه‌های بزرگ‌تر که یک شرکت و سازمان نیازمند لوگو برای اسناد چاپی و کاری خود می‌باشد. اما اهمیت و انتخاب درست لوگو در همان ابتدا بسیار اهمیت دارد زیرا لوگو یک مشخصه و هویت بصری کسب‌وکار شما برای بیننده است و نمی‌توانید هر زمان و بعد از هر مدت‌زمانی طرح لوگو خود را تغییر دهید یا از یک لوگو دیگری استفاده کنید. لوگو خود را باید برای درازمدت طراحی کنید و به فکر آینده کسب‌وکار خود و گسترش برند خود باشید.
در نگاه اول لوگو و آرم یک طرح ساده‌ای به نظر می‌رسد که طراحی آن نیز بیشتر محور ایده می‌باشد. در حالی این منطق درست است و ایده پردازی و خلاقیت خیلی می‌تواند در طراحی لوگو تأثیرگذار باشد اما یک لوگو باید اصول و استانداردهای خاص خود را داشته باشد که به خیلی از موارد دیگر همچون استفاده از نرم‌افزار درست و فایل‌های استفاده‌شده درست ، ترکیب رنگ و تئوری رنگ مناسب برای لوگو می‌باشد.

استانداردهای طراحی لوگو
ویژگی‌های لوگو خوب


منحصربه‌فرد بودن لوگو


یک لوگو نشان‌دهنده یک برند می‌باشد و ما از هر برند فقط یک نمونه داریم مثلاً آدیداس یک برند است و دارای یک لوگو مشخص نیز است و نمی‌بینیم هیچ شرکت لوازم و پوشاکی با نام‌هایی شبیه آدیداس یا با لوگوهایی همانند این برند خود را وارد بازار کنند زیرا اولاً لوگویی که تقلیدی باشد و منحصر به برند مخصوصی نباشد نمی‌تواند در ذهن مخاطب خود را جذب کند و حتی اگر هم جذب کند به‌عنوان یک تقلیدی از همان شرکت معروف می‌باشد. به همین دلیل منحصربه‌فرد لوگو اهمیت خاصی دارد و مشخصه اصلی آن است.


به کار بردن نام برند


به کار بردن نام برند در طراحی لوگو امری اجباری نیست و نمی‌توان هیچ‌گونه تعبیری قطعی در این زمینه داشت اما بر اساس آمار و تجربه ، اغلب لوگوهای کسب‌وکارهای نوپا و مخصوصاً کسب‌وکارهای خانگی از این نوع بیشتر استفاده می‌کنند و هدف از این نوع عملکرد ، برند کردن نام می‌باشد و بر این موضوع تأکید دارند.

مقاله پیشنهادی:انواع لوگو

مفهوم لوگو


لوگو یک تصویر و المانی کوچک از برند شما می‌باشد که بیانگر هدف ، برنامه‌ریزی و کارکرد کسب‌وکار یا برند شما می‌باشد پس باید از این تصویر بتوانید مفهوم کسب‌وکار خود را به‌سادگی بیان کنید. مفهوم لوگو باید برای تمامی سنین قابل ملموس باشد و حتی برای برندهایی خاصی که اهداف بین‌المللی دارد باید برای سایر افراد با زبان‌های دیگر هم برنامه‌ریزی داشته باشند. مشخصه مفهومی بودن لوگو هم جزو قسمت‌های اصلی لوگو می‌باشد.


ساده و گویا بودن لوگو


موضوع سادگی لوگو یک ارتباط نزدیکی با مفهومی بودن لوگو دارد که ویژگی لوگو خوب این است که در کنار بیان کردن مفهوم لوگو ، این کار را در عین سادگی و گویا بودن باید بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب بگذارد. مبحث سادگی لوگو برای بهتر به ذهن سپردن بازدیدکنندگان لوگو اهمیت ویژه‌ای دارد و از موارد مهم در به خاطر سپاری و محبوبیت یک برند شمرده می‌شود. عواملی که در سادگی یا پیچیدگی لوگو می‌تواند تأثیرگذار باشد ؛ رنگ‌های به‌کاربرده شده در لوگو ، استفاده از سبک طراحی لوگو که توسط طراح انتخاب‌شده است ، افکت‌های استفاده‌شده در لوگو و متن‌های لوگو هستند.


ماندگاری لوگو


ماندگار بدون لوگو و اینکه لوگوی یک برند و کسب‌وکار، تاریخ انقضا نداشته باشد و بتواند برای مدت‌زمانی طولانی مشخصات و ویژگی‌های برند خوب را داشته باشد ، بیشتر به تجربه طراح لوگو بستگی دارد. اینکه طراح لوگو بر اساس مد روز لوگو را طراحی نکند بسیار اهمیت دارد و آرم و نماد یک برند باید برای یک مدت‌زمان طولانی طراحی شود ، همچنین تغییر و تعویض لوگو ، در موضوع برند سازی کسب‌وکار بر اساس لوگو ، در ذهن بازدیدکننده و اعتماد مخاطب لطمه وارد می‌کند.


مقیاس‌پذیری لوگو


لوگو حتماً و باید بر اساس یک طرح وکتور توسط طراح لوگو ، طراحی و به مشتری ارائه شود. در طراحی گرافیک دو نوع تصاویر بر این اساس داریم ؛ تصاویر پیکسلی و تصاویر وکتور. تصاویر پیکسلی که با تغییر اندازه ، بزرگ یا کوچک گردن طرح ، از کیفیت طرح هم کاسته می‌شود اما در طراحی تصاویر وکتور این اتفاق نمی‌افتد و تصویر در هر سازی کیفیت بالای خود را خواهد داشت و این امکان را به مشتری می‌دهد که از لوگو خود در موارد کوچکی همچون کار ویزیت تا طرح‌هایی در سطح بزرگ‌تری هم بیلبورد و بنرها از طرح لوگو به بالاترین کیفیت استفاده کنند.

ویژگی‌های اصلی یک لوگو خوب را در موارد بالا عنوان کردیم ، اما نکته‌ها و ترفندهای دیگری هم وجود دارد که می‌تواند برای بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت لوگو تأثیرگذار باشد و اکثر لوگوهای شناخته‌شده و محبوب در بین بازدیدکنندگان ، موارد ذیل را نیز رعایت می‌کنند.

ویژگی لوگو خوب
ویژگی های لوگو استاندارد

  •  لوگو باید هرچه سریع‌تر توسط بیننده قابل‌تشخیص شود و مفهوم آن دریافت شود.

  •  لوگو در حالت‌های مختلف یعنی حالت‌های چرخیده شده و برعکس هم قابل‌تشخیص باشد.

  •  در طراحی لوگو کمتر از چهار رنگ استفاده‌شده باشد البته تأثیرگذاری لوگوهایی که حداکثر با دو رنگ طراحی می‌شوند به‌مراتب بیشتر هستند.

  •  در طرح لوگو نباید از المان یا عنصری استفاده شود که هیچ مفهومی نداشته باشد و از به‌کارگیری المان‌های صرفاً تزیینی در طرح خودداری شود.

  •  در طراحی لوگو نباید ، تعداد نوع فونت‌های به‌کاربرده در لوگو زیاد باشد بهتر است تنها از یک نوع فونت یا حداکثر از دو نوع فونت استفاده شود و بیشتر از آن باعث سردرگمی و پیچیدگی طرح خواهد شد.

  •  لوگو باید سازگار بازمان حال و متناسب برای زمان آینده باشد.

  •  لوگو باید برای هر نوع کارکردی متناسب باشد یعنی چه در موارد رسانه‌ای و چه در موارد چاپی قابل‌استفاده باشد.

  •  در انتخاب رنگ‌ها دقت شود. طراح باید در انتخاب رنگ به روان‌شناسی و تئوری رنگ‌ها و ویژگی و هویت برند توجه کند.

  •  استفاده از سبک طراحی که توسط طراح لوگو انتخاب می‌شود باید بر متناسب با نوع خدمات برند یا سازمان موردنظر باشد.

با معرفی استانداردهای لوگو خوب ، شاید این موضع به ذهن شما آمده باشد که با رعایت نکته‌های بالا طرح‌های لوگو در یک چهارچوب خاصی قرار می‌گیرند و این کار باعث تکراری بودن سبک و سیاق طرح‌ها خواهد شد اما مهم‌ترین نکته و تأثیرگذارترین ویژگی یک لوگو خوب خلاقیت می‌باشد. به‌کارگیری درست سلیقه و خلاقیت گرافیست یا طراح لوگو می‌تواند این فضا را دل‌پذیرتر و جذاب‌تر جلوه دهد.

خواندن 258 دفعه

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

  1. برای ارسال نظر به عنوان مهمان ثبت نام کنید
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
ارتباط با ما

            شماره تماس :   محمد رشوند  Watsapp 472 8010 0933 Telegram

                   نشانی:                        مازندران ، تنکابن

                 ایمیــل :                     info[at]graph30t.ir

طراحی گرافیک

                              کارت ویزیت                           ابزار طراحـی

                              آگهی ترحیم                    طراحی اینفوگرافیک          

                                    فاکتور                           طراحی قالب سایت              

                                   سربرگ                             طراحی بیلبـورد 

                                    تراکت                                  طراحی لـوگـو

                                        بنر                                      تایپوگرافی

                           

آمار بازدید
بازدیدکنندگان
کلیه حقوق مادی و معنوی طراحی سایت و سئو برای وبسایت گراف 30تی محفوظ میباشد