لوگو از عناصر مهم در برند سازی و نماد و اعتبار یک شرکت و سازمان در نگاه بیننده و مشتری میباشد و دردوره ای که برندها با نام های متنوع در حال تولید و توسعه هستند، طراحی یک لوگو خوب میتواند برند شما را از سایرین جدا کند. طراحی لوگو نیاز به یک تخصص و تجربه دارد و برند شما را تا سالیان سال میتواند تحت تاثیر قرار دهد. نکته ای که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم؛ ویژگیهای یک لوگو خوب میباشد و مشخصه هایی که لوگو برند باید داشته باشد را دراین مقاله بیان خواهیم کرد.
هدف طراحی لوگو
اینکه چرا از لوگو استفاده میکنیم و اینقدر مبحث طراحی لوگو اهمیت دارد دقیقا برای چیه؟ لوگو تأثیر مستقیم در نگاه بیننده برای خرید یا عدم خرید از محصول یک برند را دارد و کسی نمیتواند منکر این موضوع شود. لوگو باید برای عموم افراد با رده های سنی مختلف قابل درک باشد. اینکه طرح لوگو شما از چه تکنیک و چه سبک طراحی ، استفادهشده است برای بیننده اهمیت ندارد ، مهم این است که بیننده متوجه موضوع کسبوکار و برند شما از طریق لوگو شود.
آزمودن این کار هم بسیار آسان است ، طرح و نمونه اولیه لوگو را به افراد با سنین و سطح فکری و تحصیلی مختلف بدهید ، اگر هدف و موضوع کسبوکارتان را توانستند متوجه شوند ،یعنی هدف اصلی لوگو شما تائید شده است اما اگر اینچنین نباشد حتماً اشکالی در طرح میباشد و نیاز به ریدیزاین لوگو است. طراحی لوگو جزو اولین مراتب کاری است که افراد برای شروع کسب و کار به دنبال آن هستند و همچنین مهمترین و اصلیترین موضوع نیز میباشد.
افرادی که قصد راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی در سایت دارند باید لوگویی برای سایت خود طراحی کنند تا در وبسایت به عنوان یک نماد سایت استفاده شود ، یک فردی که قصد راهاندازی یک کسبوکار در فضای مجازی مثل اینستاگرام را دارد بعد از ساخت کسبوکارش ، به دنبال طراحی یک لوگو و آرم برای کسب و کار خودش است و همچنین نمونههای بزرگتر که یک شرکت و سازمان نیازمند لوگو برای اسناد چاپی و کاری خود میباشد. اما اهمیت و دیزاین درست لوگو در همان ابتدا بسیار اهمیت دارد زیرا لوگو یک مشخصه و هویت بصری کسبوکار شما برای بیننده است و نمیتوانید هر زمان و بعد از هر مدتزمانی طرح لوگو خود را تغییر دهید یا از یک لوگو دیگری استفاده کنید. لوگو را باید برای درازمدت طراحی کنید و به فکر آینده کسبوکار خود و گسترش برند خود باشید. در نگاه اول لوگو و آرم یک طرح سادهای به نظر میرسد که طراحی آن نیز بیشتر ایده محور میباشد. این منطق درست است و ایده پردازی و خلاقیت خیلی میتواند در طراحی لوگو تأثیرگذار باشد اما یک لوگو باید اصول و استانداردهای خاص خود را داشته باشد که به خیلی از موارد دیگر همچون استفاده از نرمافزار درست و المانها ، ترکیب رنگ و تئوری رنگ مناسب برای لوگو میباشد.
ویژگیهای لوگو خوب
منحصربهفرد بودن لوگو
یک لوگو نشاندهنده یک برند میباشد و ما از هر برند فقط یک نمونه داریم مثلاً آدیداس یک برند است و دارای یک لوگو مشخص نیز است و نمیبینیم هیچ شرکت لوازم و پوشاکی با نامهایی شبیه آدیداس یا با لوگوهایی همانند این برند خود را وارد بازار کنند زیرا اولاً لوگویی که تقلیدی باشد و منحصر به برند خاص خود نباشد نمیتواند ذهن مخاطب خود را جذب کند و حتی اگر هم جذب کند بهعنوان یک تقلیدی از همان شرکت معروف میباشد. به همین دلیل منحصربهفرد بودن لوگو اهمیت خاصی دارد و مشخصه اصلی آن است.
به کار بردن نام برند
به کار بردن نام برند در طراحی لوگو امری اجباری نیست و نمیتوان هیچگونه تعبیری قطعی در این زمینه داشت اما بر اساس آمار و تجربه ، اغلب لوگوهای کسبوکارهای نوپا ، استارتاپی و مخصوصاً کسبوکارهای خانگی از این نوع بیشتر استفاده میکنند و هدف از این نوع عملکرد ، برند کردن نام میباشد و بر این موضوع تأکید دارد.
مفهوم لوگو
لوگو یک تصویر و المانی کوچک از برند شما میباشد که بیانگر هدف و کارکرد کسبوکار یا برند شما میباشد پس باید از این تصویر بتوانید مفهوم کسبوکار خود را بهسادگی بیان کنید. مفهوم لوگو باید برای تمامی سنین قابل ملموس باشد و حتی برای برندهایی خاصی که اهداف بینالمللی دارد باید برای سایر افراد با زبانهای دیگر هم برنامهریزی داشته باشد. مشخصه مفهومی بودن لوگو هم جزو قسمتهای اصلی لوگو میباشد.
ساده و گویا بودن لوگو
موضوع سادگی لوگو یک ارتباط نزدیکی با مفهومی بودن لوگو دارد که ویژگی لوگو خوب این است. در کنار بیان کردن مفهوم لوگو ، این کار را باید در عین سادگی انجام داد تا بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب بگذارد. مبحث سادگی لوگو برای بهتر به ذهن سپردن بازدیدکنندگان لوگو اهمیت ویژهای دارد و از موارد مهم در به خاطر سپاری و محبوبیت یک برند به شمار میرود. عواملی که در سادگی یا پیچیدگی لوگو میتواند تأثیرگذار باشد ؛ رنگهای بهکاربرده شده در لوگو ، استفاده از سبک طراحی لوگو که توسط طراح انتخابشده است ، افکتهای استفادهشده در لوگو و متنهای لوگو هستند.
ماندگاری لوگو
ماندگار بدون لوگو و اینکه لوگوی یک برند و کسبوکار، تاریخ انقضا نداشته باشد و بتواند برای مدتزمانی طولانی مشخصات و ویژگیهای برند خوب را داشته باشد ، بیشتر به تجربه طراح لوگو بستگی دارد. اینکه طراح لوگو نباید صرفاً تحت تاثیر مد روز دیزاین باشد چون آرم و نماد یک برند باید برای مدتزمان طولانی دیزاین میشود ، همچنین تغییر و ریدیزاین لوگو ، در موضوع برند سازی کسبوکار بر اساس لوگو ، در ذهن بازدیدکننده و اعتماد مخاطب لطمه وارد میکند البته بحث ریدیزاین خیلی مباحث دیگری را شامل میشود که باید ای عملیات به نمایش گذاشتن لوگو جدید را بر اساس یک رویه منظم برای بیننده عادی جلوه بدهیم.
مقیاسپذیری لوگو
لوگو حتماً و باید بر اساس یک طرح وکتور توس طراح لوگو ، طراحی و به مشتری ارائه شود. در طراحی گرافیک دو نوع تصاویر بر این اساس داریم ؛ تصاویر پیکسلی و تصاویر وکتور. تصاویر پیکسلی که با تغییر اندازه ، بزرگ یا کوچک گردن طرح ، از کیفیت طرح کاسته میشود اما در طراحی تصاویر وکتور این اتفاق نمیافتد و تصویر در هر سایزی کیفیت بالای خود را خواهد داشت و این امکان را به مشتری میدهد که از لوگو خود در موارد کوچکی همچون کار ویزیت تا طرحهایی در سطح بزرگتری مثل بیلبورد و بنرها از طرح لوگو به بالاترین کیفیت استفاده کنند.
ویژگیهای اصلی یک لوگو خوب را در موارد بالا عنوان کردیم ، اما نکتهها و ترفندهای دیگری هم وجود دارد که میتواند برای بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت لوگو تأثیرگذار باشد و اکثر لوگوهای شناختهشده و محبوب در بین بازدیدکنندگان ، موارد ذیل را نیز رعایت میکنند.
ویژگی های لوگو استاندارد
لوگو باید هرچه سریعتر توسط بیننده قابلتشخیص شود و مفهوم آن دریافت شود.
لوگو در حالتهای مختلف یعنی حالتهای چرخیده شده و برعکس هم قابلتشخیص باشد.
در طراحی لوگو کمتر از چهار رنگ استفادهشده باشد البته تأثیرگذاری لوگوهایی که حداکثر با دو رنگ طراحی میشوند بهمراتب بیشتر هستند.
در طرح لوگو نباید از المان یا عنصری استفاده شود که هیچ مفهومی نداشته باشد و از بهکارگیری المانهای صرفاً تزیینی در طرح خودداری شود.
در طراحی لوگو نباید ، تعداد نوع فونتهای بهکاربرده در لوگو زیاد باشد بهتر است تنها از یک نوع فونت یا حداکثر از دو نوع فونت استفاده شود و بیشتر از آن باعث سردرگمی و پیچیدگی طرح خواهد شد.
لوگو باید سازگار بازمان حال و متناسب برای زمان آینده باشد.
لوگو باید برای هر نوع کارکردی متناسب باشد یعنی چه در موارد رسانهای و چه در موارد چاپی قابلاستفاده باشد.
در انتخاب رنگها دقت شود. طراح باید در انتخاب رنگ به روانشناسی و تئوری رنگها و ویژگی و هویت برند توجه کند.
استفاده از سبک طراحی که توسط طراح لوگو انتخاب میشود باید بر متناسب با نوع خدمات برند یا سازمان موردنظر باشد.
با معرفی استانداردهای لوگو خوب ، شاید این موضوع به ذهن شما آمده باشد که با رعایت نکتههای بالا طرحهای لوگو در یک چهارچوب خاصی قرار میگیرند و این کار باعث تکراری بودن سبک و سیاق طرحها خواهد شد اما مهمترین نکته و تأثیرگذارترین ویژگی یک لوگو خوب خلاقیت میباشد. بهکارگیری درست سلیقه و خلاقیت لوگو دیزاینر میتواند این فضا را دلپذیرتر و جذابتر جلوه دهد.